Brev:
Blandede kostspørgsmål - 7 mdr.
10. marts 2005
Alder:
7 mdr.
Blandede kostspørgsmål - 7 mdr.
Hej Helen
Jeg har igen et par spørgsmål til kosten.
Min datter er 7½ md og spiser 2½ måltid dagligt (½ morgen, 1 middag og 1 aften) og så ammer jeg for resten.
Vi har kun været igang med fast føde siden hun var 6 måneder, så det er stadig på smagsprøvestadiet med mange fødevarer.
Den sidste lange periode har hun fået kartoffelmos (pulver) iblandet broccoli/gulerod/pastinak eller ærtemos.
Et par gange har jeg blandet kogt mørksej i. Og en enkelt gang kogt oksefars.
Hvor stor en del skal kød/fisk udgøre af aftenmåltidet?
Er det bedst at give (den samme) fisk flere dage i træk, så hendes mave kan vende sig til det nye?
Jeg føler jo at hendes kost er meget ensformig. Kartoffel/grønsagsmos hver aften.
Må jeg godt variere hendes mad mere, så hun fx. får:
Mandag: kartoffel/grøntsagsmos
Tirsdag: pasta(mos) med grøntsagsmos
Onsdag: Kartoffel/grøntsagsmos med fisk
Torsdag: Kartoffel/grøntsagsmos med oksekød
Fredag: Pasta(mos) med oksekød/grøntsagsmos
Lørdag: Kartoffel/grøntsagsmos
Søndag: Kartoffel/grøntsagsmos med fisk
Og hvornår må jeg begynde at give hende lidt sovs oveni? Fx. en sauce fra boller i karry...
Når hun smager noget nyt (har fx. en avokado liggende, jeg ville have hun skulle smage) skal jeg så tilbyde hende det flere dage i træk, for at vænne hendes mave og smagsløg til det og så hun ikke bliver forvirret over alle de nye smage.
Er det dumt at give en ny fødevare den ene dag, og endnu en ny den anden dag?
Jeg vil jo nødigt have at hun begynder at nægte maden, fordi hun er forvirret.
Desuden har jeg oplevet at hun får løsere afføring og bliver irritabel, når jeg har givet hende fisk. Det kommer ca. 8 timer efter hun har spist og hun vrider sig lidt og er som en "flitsbue".
Kan det være fisken eller har hun måske spist for meget?
Jeg har også oplevet at hun kan begynde at gylpe (så det pjasker), og det kan måske hænge sammen med at hun havde spist en banan i morgenmaden og banan i frokosten, dvs. næsten en hel banan.
Er banan hård for maven?
Tak for svar.
Catrine