Blandede kostspørgsmål - 7 mdr.

10. marts 2005

Alder:
7 mdr.

Blandede kostspørgsmål - 7 mdr.

Hej Helen

Jeg har igen et par spørgsmål til kosten.

Min datter er 7½ md og spiser 2½ måltid dagligt (½ morgen, 1 middag og 1 aften) og så ammer jeg for resten.
Vi har kun været igang med fast føde siden hun var 6 måneder, så det er stadig på smagsprøvestadiet med mange fødevarer.

Den sidste lange periode har hun fået kartoffelmos (pulver) iblandet broccoli/gulerod/pastinak eller ærtemos.
Et par gange har jeg blandet kogt mørksej i. Og en enkelt gang kogt oksefars.

Hvor stor en del skal kød/fisk udgøre af aftenmåltidet?

Er det bedst at give (den samme) fisk flere dage i træk, så hendes mave kan vende sig til det nye?

Jeg føler jo at hendes kost er meget ensformig. Kartoffel/grønsagsmos hver aften.

Må jeg godt variere hendes mad mere, så hun fx. får:
Mandag: kartoffel/grøntsagsmos
Tirsdag: pasta(mos) med grøntsagsmos
Onsdag: Kartoffel/grøntsagsmos med fisk
Torsdag: Kartoffel/grøntsagsmos med oksekød
Fredag: Pasta(mos) med oksekød/grøntsagsmos
Lørdag: Kartoffel/grøntsagsmos
Søndag: ...

Annonce

... Kartoffel/grøntsagsmos med fisk

Og hvornår må jeg begynde at give hende lidt sovs oveni? Fx. en sauce fra boller i karry...

Når hun smager noget nyt (har fx. en avokado liggende, jeg ville have hun skulle smage) skal jeg så tilbyde hende det flere dage i træk, for at vænne hendes mave og smagsløg til det og så hun ikke bliver forvirret over alle de nye smage.
Er det dumt at give en ny fødevare den ene dag, og endnu en ny den anden dag?
Jeg vil jo nødigt have at hun begynder at nægte maden, fordi hun er forvirret.

Desuden har jeg oplevet at hun får løsere afføring og bliver irritabel, når jeg har givet hende fisk. Det kommer ca. 8 timer efter hun har spist og hun vrider sig lidt og er som en "flitsbue".
Kan det være fisken eller har hun måske spist for meget?
Jeg har også oplevet at hun kan begynde at gylpe (så det pjasker), og det kan måske hænge sammen med at hun havde spist en banan i morgenmaden og banan i frokosten, dvs. næsten en hel banan.
Er banan hård for maven?

Tak for svar.
Catrine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger